October 11, 2006

Makrillbullar i praktiken

Jag hade 400 g fryst makrillfilé i stället för 1 kg förmodligen färsk makrill. Drog bort skinnet så gott det gick och pillade bort de flesta benen. Jag orkade inte stöta sönder fisken utan mixade den istället. Eftersom jag bara hade typ hälften av fisken som krävdes, hade jag hälften av allt annat ocksa, på en höft.

Hade i slätbladig persilja, men det var säkert ok. Finhackade ingefäran och hade i.
Sesamoljan var precis slut, så det blev bara ett par droppar. Råkade dessutom se fel på sesamoljeflaskan och fisksåsen, så stjälpte i minst 1 msk fisksås.

Resultatet: bullarna smakade väldigt mkt fisk. Det blir lätt så med makrill. Maken har hört folk från västkusten säga att färsk makrill är något helt annat och att har man smakat den vill man inte ta i fryst makrill med tång.

På grund av den extra sältan från fisksåsen mixade jag i resten av vattenkastanjerna (en burk innehåller 140 g). Tyckte faktiskt bullarna blev godare då.

Jag vet vad jag ville uppnå med denna rätt. Jag ville att de skulle smaka som de fiskbollar som en liten kille som leker med bonussonen hade med sig i en plastpåse en gång. Hans pappa är från Västindien och pappan hade skickat med honom fiskbollarna som lunch. Vi fick smaka varsin. Det var bland det godaste jag ätit.

Ingenting av den fräna fisklukten som fanns i mina bullar, utan en mild och fin fisksmak tillsammans med aning seg konsistens.

Ack, kommer jag någonsin att få åter smaka den sortens fiskbollar? Jag ringde hem till fadern med en gång och insisterade på att få receptet, men han sa att det ingick en ingrediens som bara kunde köpas från Västindien. Han verkade inte alls pigg på att ge mig nåt recept. Jag ska prova att googla på det.

En annan god friterad fisk är rätten "Nio magars fisk" från min hemstad. Det är en relativt ny rätt som jag smakade för första gången nästsista gången jag var där, höst 2003. Det smakar som ett friterat fiskmoln. Jättelätt och jättegott.

5 Comments:

Blogger Gitto said...

Jag har också problem med mina fiskbullar... De faller samman och smakar inte som jag vill. Säg till mig om du någonsin hittar det där perfekta receptet!

9:11 PM, October 11, 2006  
Blogger Space babe said...

Att de faller samman kan du kanske ordna med lite majs/potatismjöl och vatten som i makrillbulle-receptet, blanda in i smeten.

Hur hittade du hit?

10:45 PM, October 11, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag menar nog maizena! Är inte en fena på matlagning eller på att översätta recept från engelska heller... Bara på att äta!

Välkommen förresten!

10:47 PM, October 11, 2006  
Blogger Gitto said...

Jo, jag brukar ha potatismjöl i, men jag har nog inte tillräckligt mycket. :) Haha, jag tycker nästan att det är roligare med själva matlagandet än ätandet - som tur är tycker min pojkvän tvärt om!

Jag hittade hit via Matälskaren! Tror bestämt jag ska ta och länka till dig från min sida, det här var en bra blogg!

9:09 AM, October 12, 2006  
Blogger Gitto said...

Förresten, "nio magars fisk", vad är det? Låter spännande! :)

3:08 PM, October 14, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se