October 11, 2006

Makrillbullar ( i teorin)

Detta ska jag laga idag. Hittat receptet i en fisk-kokbok från GuangdongInternationella biblioteket. Cecilia Au Yang som skrivit den kommer från Hongkong. Jag tycker det kantonesiska köket är kanske det bästa i Kina eller kommer på delad förstaplats med mat från min egen region Zhejiang. Det jag gillar med dessa två kök är att de använder sig av råvarans egen smak och dränker den inte i en massa bedövande kryddor.

Ingredienser:
1 kg makrill (jag tycker det verkar va oproportionerligt mkt fisk till vattenkastanjer, så kommer nog inte följa receptet slaviskt.)
30 g vattenkastanjer
3 kokta svampar (förmodar de menar shitakesvampar: xianggu/donggu på kinesiska)
3 msk persilja (går lika bra m koriander? Jag har aldrig sett persilja i Kina.)
2 msk chives (kin gräslök, går nog lika bra m purjo)
3 msk olja
2 skivor ingefära

kryddor:

1 msk salt
1/2 msk socker
1/4 msk peppar (vit?)
2 msk majsmjöl
1/4 kopp vatten
1 msk sesamolja

- Skölj och torka makrillen. Filéa och bena ur. Använd metallsked för att skrapa av köttet till en skål.
- Skala och hacka kastanjerna fint. Likadant med svampen.
- Lägg i finhackade grönisar och kryddor. Blanda runt och stöt tills du har en fin smet. Blanda i majsmjölet och droppa i sesamoljan sist.
- Dela in i 24 bollar. Hetta upp olja i wok som du först gnidit med ingefära. Lägg i bollar och platta till lätt. Fritera 2 min på vardera sidan tills bullarna är gyllene. Servera med lite persilja.

Kan förvaras i kylskåp upp till 2 veckor och ätas upphackad o stekt i andra rätter också, enligt kokboken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se