January 4, 2007

Hummerdrucken

E hemma idag. Skulle käka upp två klor från nyårshummern som blev över när alla var helt dästa efter musslorna. Hade gjort egen aioli på nyårsdagen - fantastiskt god! Smakar lite avocado om den. Använde recept från Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergström som vi fått i julklapp av svärfar och plastsvärmor. Gitto har också den. Jag ska prova pad thai snart.

Kände mig frusen, så ville inte dricka folköl till, tog istället en slatt rödvin från tetran Mauro. Den är lättdrucken och god. Jag köpte den efter att ha sett den i en Rocky-stripp. De var i Norge och den stod på ett bord medan hans kompis hånglade med nån liten norska. Tänkte, duger den åt Martin Kellerman duger den nog åt mig. Jag är ingen finsmakare av vin. Gillar det mesta men klarar mig oftast utan (däremot kräver jag obligatorisk närvaro av folköl i kylen).

Rosita bjöd mig på en flaska de hade som sen hennes man blev förskräckt över, det var deras matlagningsfulvin. Jag tyckte bara att den var lite extra frän.

Märkte efter hummern att jag blivit lite drucken. Kände mig röksugen. Tog fyra bloss på en Marlboro mentol från ett gammalt paket jag har kvar. Brukar aldrig känna för att röka numera förutom just när jag blir påverkad. Detta är tillståndet då jag vill ha kul! Då jag vill knarka och gå på fest i en etagevåning högst upp nånstans med många fönster och helst flygel och pianist och glitter och sprak. Och många människor som håller i cocktailglas med mångfärgade drycker och kanske cigarettmunstycken och svarta kläder.

I stället sitter jag här och försöker nyktra till med mikrade rester från förrigår. En av mina paradrätter faktiskt, som min man tyvärr inte är så förtjust i. Blekselleri med morot och fläsk:

Tvätta sellerin, dra gärna bort från ändarna så mkt sega fibertrådar du kan. Sen skär du dem lite snett så att de blir ungefär centimeter-tjocka strimlor. Strimla fläskfilé eller karré som jag föredrar för att jag gillar fett. Marinera köttet lite med lite matolja, vin (helst risvin/sherry), salt, vitpeppar och potatismjöl (ja, äntligen har jag fallit till föga för denna ingrediens som används i övermått på kinakrogar!). Strimla morötter fint.

Hetta upp olja i stekpanna. Stek köttet. Ta upp när det känns klart (ej längre rått). Stek selleri. Morötter. Lägg i köttet. Smaka av med salt. Kanske en aningens socker.
Ät till ris.

Labels: , ,

4 Comments:

Blogger Hanna said...

Visst blir det konstigt när man ibland blir lite hemmafull sådär när man inte alls räknat med det, och sitter hemma och äter nudlar och plötsligt KRÄVER glitterpartaj & extravaganza! Det kan nästan slå till från folköl också.

7:27 PM, January 04, 2007  
Blogger rosa fluff said...

Jag vill också gå på den där knarkfesten.

11:02 AM, January 05, 2007  
Blogger Space babe said...

Ondskan: Jo, det är mkt märkligt! Ska vi inte passa på att gå ut o dansa snart?

elle: Du är bjuden.

1:00 PM, January 05, 2007  
Blogger Morelli said...

ja! hur går det med de planerna? undrar hootchy-kootchy jenny

6:15 PM, January 05, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se