December 17, 2006

Not recyclable

Apropå miljödebatten som pågår nu, i Kina såg jag många sopkorgar som var uppdelade i återvinningsbart och icke. Och enligt kinesernas definition så är bananskal och annat komposterbart alltså INTE återvinningsbart.

Påminner mig om en nostalgisk ljudbild som numer bara hörs ytterst sällan i Hangzhou, i alla fall i mina föräldrars nuvarande bostadsområde: skrotsamlare, papperssamlare, kartongsamlare - sköldpaddsskalssamlaren var min favorit; jag minns fortfarande hans rop: Määää - jia yu kå (Kööööper - sköldpaddsskal!). De bästa var riktiga sångkonstnärer, deras melodislingor fastnade även fast de var så entoniga, det var ju deras varumärke. Det var egentligen inga melodier, utan mer talade meningar som de liksom gjorde till sina egna personliga vinjetter.

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Hanna said...

Men å andra sidan kan man ju inte slänga bananskal i våra återvinningsstationer heller. Det är för lyxiga bostadsrättsföreningar med lyxkompost.

10:11 PM, December 17, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se