December 20, 2006

Lux är ... OK





Underbart läge vid vattnet, men en massa andra minus. Jag vill inte räkna till 6, 7 olika ansikten som servar mig, däribland flera som är rätt sura och oproffsiga. Det kändes inte som att vi var prioriterade gäster. På en bra krog borde personalen få alla gäster att känna sig speciella.

Maten. Kanske beställde jag fel rätter, jag ska nog sluta beställa fisk även på fina krogar. På både Fredsgatan 12 och nu Lux har de kommit in som mesiga fyrkanter med smak av smör. Jenny tog Decembermenyn, och de tuggor jag fick smaka var mkt bättre än mina rätter.

Hennes Hummersoppa med havssallad, mousseline och krutonger till förrätt var till exempel mycket trevlig. Ganska tunn (Jenny tycker Sturehofs är bättre, rikare i smaken och tjockare i konsistensen, men jag gillar när mustiga soppor är lite tunna) med kraftig hummersmak.


Alltför sent insåg jag att Kalixlöjrom med mandelpotatisplättar och citroncrèmefraiche inte går att misslyckas med. Men varmrätten Fjällröding med pilgrimsmusslor, gravad citron och kryddkokt fänkål var faktiskt skittråkig.

Den var inte svår att äta, alls inte, men heller inget större nöje. Och potatismoset de två fiskbitarna låg på var inte heller spektakulärt mkt bättre än lunchmatsalens på jobbet. När jag sen fick smaka på Jennys Stekt lamm från Horsvikens Gård med Karl-Johansvamp, rostad pumpa, vitlök och dragon blev fisken ännu svårare att fördra. Snål som jag är åt jag förstås upp vartenda gnutta på tallriken ändå.


Vi delade på Jennys dessert Aprikossufflé med Chau-chokladtryffel och aprikossorbet, sufflén var för sur för min smak, men sorbeten var frisk och god. Det hela gick på ungefär 500 kr/pp.

Efter lunchen sprang jag på Maria L, som jag gick på konstskola i Kina med. Vi gick en promenad på Reimersholme och pratade om livet. Allt som allt var det en underbar dag. Sen kommer jag hem och surnar till när maken bara värmer rester till middag. Vi provar ett matschema som går ut på att jag lagar middag måndag och tisdag, han onsdag och torsdag. Nu har jag bett honom laga (mycket) mat under helgen så att jag får två lugna matdagar.

Labels: , ,

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh, vad det låter och ser gott ut.Nu förstår jag varför Jenny inte kunde svara i telefonen...
Isapisa

10:57 PM, December 20, 2006  
Blogger rosa fluff said...

Vem lagar mat fredag lördag söndag?

Själv slipper jag laga mat
lördagar och söndagar.

3:12 PM, December 21, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Då finns det alltså ännu ett skäl för dig att börja dimensionera din matlagning efter familjens nuvarande storlek i stället för din uppväxtfamiljs... (-;

Maken

9:16 AM, December 22, 2006  
Blogger Morelli said...

Jodå- Framförallt det stekta lammet var prima- och lux är helt okej- fast förmodligen kommer jag inte dra dit min man på kvällstid. Stämningen är för "Corporate". Det påminner mig för mycket om min forna arbetsplats "Snaps" i New York.(1993)
god jul!

8:01 PM, December 23, 2006  
Blogger Ana said...

Vad tråkigt att det inte var hög klass på Lux! men, mathimlen: Kan man säga rent generellt att det är omöjligt att få god fisk på Stockholms krogar? Jag har alltid haft en misstanke om det, och beställer nästan alltid kött. De gånger jag trots allt beställt fisk, har jag blivit besviken. Undantag: Fiskgrytor, skaldjur. Ana

8:33 PM, December 23, 2006  
Blogger Lisa said...

God jul! Nästa år vill jag ha din familjekrönika i julklapp.

8:45 PM, December 24, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se