February 19, 2007

ny post av borttagen post - Äktenskapsråd

Tog bort den här direkt efter postning i lördags, för den ledde ironiskt nog till stort gräl med maken. Det blev dock bra ganska snabbt. Jag ska våttorka resten av lgh tre ggr per år och han tre ggr.
----------------------------
Maken har dammsugit hela lägenheten. Så skönt!

För ett par år sen var vårt äktenskap i djup kris. Dotterns ankomst innebar att många problem trädde i dagen (för mig), som att vi inte hade någon matplanering och inte heller städade regelbundet.

När maken handlade maten köpte han exakt det som stod på listan, varken mer eller mindre. Jag för min del försökte tänka ett par dagar framåt och köpte ofta säsongsgrönsaker eller frukt som inte var uppskrivna.

När dottern började vistas alltmer på golvet såg jag hur smutsigt det var. Makens ideal var att dammsuga en gång i månaden, eller helst varannan (om vi delade på jobbet), samt att skura det en gång per år eller varannat år.

Efter drygt ett år av att aldrig veta om vi hade något att snabbt laga till plus att jag skurat golvet majoriteten av gångerna höll jag på att bli tokig.

Vår äktenskapsrådgivare bad oss dela upp hushållssysslorna så att jag handlar all mat och maken dammsuger en gång i veckan. Ett genialt råd. Sedan dess bråkar vi nästan aldrig om städning. Och eftersom vi aldrig bråkar om ekonomi heller (pga att vi har helt delad ekonomi med undantag för gemensamma utgifter) så bråkar vi nästan aldrig.

Det känns lite patetiskt att inse att alla dessa oöverbryggbara konflikter vi hade kunde lösas så enkelt.

Det har dessutom fört med sig det goda att maken numera ser att hemmet verkligen behöver dammsugas en gång i veckan, samt skuras en gång i månaden. Fast han envisas med att endast skura köket. Jag för min del skulle gärna se att han samtidigt svabbade sovrummet, toan och vardagsrummet, särskilt under skrivbordet, där någons fötter för alltid gnidit in ett mörkare parti i parketten. Jag nämner inga namn, men maken är den enda som når ner med fötterna. Jag brukar sitta med min fötter på stolfoten.

Jag håller på att kurera mig inför kvällens utgång (karaoke och Hootchy Kootchy club). Känner mig fortfarande halvdassig, men jag ska klara det om jag så ska proppa i mig alvedon. Oj, vad det sista lät mesigt.

--
Posted By Space babe to Mathimlen at 2/17/2007 01:21:00 PM

Labels: , , ,

4 Comments:

Blogger rosa fluff said...

Vad enkelt det lät, dammsuga och handla mat.
Jag är mer inne på småstädningsproblematiken
säg.. tvätta handfat, rensa diskmaskinsfilter, dammsuga soffan, torka av ytor... men det är väl
inte dig jag ska diskutera den problematiken med.

1:57 PM, February 19, 2007  
Blogger rosa fluff said...

Jag känner mig lite som en hustomte.

1:59 PM, February 19, 2007  
Blogger Space babe said...

Det är intressant problematik, Elle. Jag har valt att inte ta upp den, för golven är det viktigaste för mig. Smågrejorna tror jag att den som liksom inte står ut med skiten brukar ta. Det jämnar ut sig rätt bra hos oss. Men det blir ju jobbigt om en alltid står ut mkt längre än den andra.

2:05 PM, February 19, 2007  
Blogger Morelli said...

Det här gamla härliga bloggtakter, mathimlen...! Och att dela upp hushållsarbetet mellan sig är too simple too be true men det funkar ju....man ska alltid göra som vår gemensamma bekant Lennart, the familytherapist from heaven sa..

7:13 PM, February 19, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se