May 25, 2007

Karin Mamma


Bildkälla
Var på Moderna idag med Maria B och Jack och såg Karin Mamma. Slogs av att de flesta (alla?) konstnärer som är uppburna idag gör väldigt dekorativa tavlor; Karin Mamma, Linn Fernström, han som ställde ut på Magnus Karlsson, en annan som målade oljemålningar t ex av Hamngatan fast som genom ett smutsrandigt fönster (just en tavla av honom har jag sett i en korridor i Stadshuset nyligen), m fl. Kanske ser jag dem så bara för att jag fastnat för det draget hos dem.

Hur som helst. Att se målningar får mig att vilja måla. Att höra folk sjunga får mig att vilja sjunga. Här är en f d arbetskamrat som ger ut en skiva. Jag är jätteglad för hennes skull! Hon är duktig! En gång spelade hon två låtar på en av våra fester. Det var grymt. Jag var förstummad. Hon var inte bara skitduktig på vårt jobb, hon var dessutom en djävel på gitarr och sång, OCH sångskrivande. Snacka om prestationsångest för mig, men jag har kommit över det. Tror jag. Snygg är hon också.

Labels: ,

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag har inte riktigt förstått vitsen med Karin Mamma. Däremot älskar jag allt med oljemålning. Gärna abstrakt men allt går hem. Det ska inte vara fin-pet-måleri när allt är jämnt och fint. Jag gillar när tavlan har textur och ett eget liv. Mina föräldrar har en tavla som heter vårvinter där det ligger snö mellan träden men där man kan ana lite spirande grönska. Och man kan känna den där snön. Jag bara VILL ha den där tavlan. Jag har försökt muta och hota mig till den men inget funkar ;). Får vänta antar jag *ler*.

4:03 PM, May 26, 2007  
Blogger Space babe said...

Åh, men Jessika, du måste dit och titta. Hennes målningar är verkligen sketabra. Jag tänker gå tillbaka minst 2 ggr.

6:25 PM, May 26, 2007  
Blogger Jessica said...

Ja ja, jag ska väl då. Skriver upp det på min lista inför stockholmsvistelsen.

7:48 PM, May 26, 2007  
Blogger Space babe said...

Berätta i god tid när du vill gå så kan vi gå tillsammans!

8:17 AM, May 27, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se