May 15, 2007

Recension: Steam

Bildkälla

Adress: St Eriksgatan 118
Priser: 8 dumplings för 60 kr, 25 kr för soppa/ris, 25 kr för vietnamesiska rullar m sås, påste (oolong som dock ej smakade oolong) ingår

I fredags käkade jag trevlig lunch som jag hämtat på Steam. Det var sällskapet som var trevligt, snarare än dumplingarna, måste jag tyvärr säga. Jag tycker det är lite tråkigt med stilrena och kliniska ställen, särskilt om de serverar asiatisk mat. Jag förknippar asiatisk mat med flottiga bord och skräp på betonggolv och ok, så behöver det inte heller vara, men lite den känslan - hellre en bra sylta än ett tjusigt, men halvbra ställe.

Dumplingarna var av wonton-sorten med tunna, maskinkavlade degplattor (tyvärr fabrikstillverkade, men det finns ju skitbra gulaktiga sådana att köpa på alla kinaaffärer, kanske är deras bleka plattor också bra, bara lite överångade) snarare än jiaozi-typen med handkavlade och tjockare degplattor. Problemet var att de var ångade, och då inte à la minute, utan de stod i ett litet glasskåp och de tunna kanterna hann bli lite stela och torra, för att inte tala om svala! Det är tillräckligt för att stryka Steam i min bok - dumplingar ska serveras rykande varma.

Jag valde nudelsoppa till, och om åtminstone den hade varit rykande varm så hade det varit ok, för jag hällde ner dumplingarna i soppan. Men nej, den var också ljummen. Jag tror att ägarna hämtat sin inspiration från Vietnam, där maten ofta kom in ljummen eller sval, förmodligen på grund av klimatet där. Men på den fantastiska krogen Highway4 där vi åt ett par gånger på kvällarna tillagades maten självklart vid beställning och var brännande varm när den kom upp på bordet. (Jag vet att namnet inte låter så betryggande, men åh, om ni någonsin åker dit så ät där, och ät deras fantastiska ofriterade vårrullar med fisk som man doppar i en brun sås med mkt wasabi).

Steam har dumplingar i olika smaker: klassikern fläsk, uppstickaren kyckling, must-have-varianten räkor samt måste-undvika-varianten lax. Fläsk och räka var godast. Lax var TA BORT! Ännu ett minus var att degen föll sönder, förmodligen på grund av alltför lång ångkokning. Plus förtorkning i väntan på köp.

Vi var där typ strax före 12, och de enda wrapsen som fanns kvar var lax och tofu. De var inte goda, i a f inte tofu. Det smakade typ ingenting. Och såsen Nouc Cham smakade inte heller gott. Nej, uppryckning krävs om Steam ska bli långvarig på den hårda Stockholmsscenen. Fast iofs, kan taskiga dussinkineser (jag har i en krönika jämfört kinakrogar med McDonalds, för de kopierar bara menyerna rakt av från varandra och byter ut loggan möjligen, ibland orkar de inte ens göra sig det besväret. Fråga mig, på vissa av våra krogar hade vi jättemånga olika sorters loggor: servetterna hade en, menyerna en annan, restaurangens markiser en tredje, restaurangskylten en fjärde... ok, jag överdriver lite, men ni fattar.) överleva, så kan nog Steam, oavsett kvalité.

Labels: , , ,

10 Comments:

Blogger CECILIA said...

Hej du, för visst är det väl du? Vi jobbade ihop till och med i slutet av februari när jag tog mitt pick och pack och stack till andra sidan klotet... Hur är läget? Var jobbar du nu? Steam verkar vara en skymf mot allt vad kinesisk mat heter, du skulle bara veta hur bra Yum Cha man kan få här i Sydney! Favoritstället är The Regal och bästa tiden att gå är före 11 på en söndag. 90% asiater, vagnar med olika rätter som dras omkring, bara att plocka och ta-de stämplar kortet på bordet! Och, alla dumplings är helt nygjorda, det låter sjukt att låta dem ligga och vänta i ett värmeskåp!!!

9:49 AM, May 15, 2007  
Blogger Space babe said...

Åh, Cecilia! Vad kul att höra av dig! Tänk att du hittade mig! Åh, blir dödsavundsjuk på att du e bland alla dessa bra kinakrogar. Finns det bra vietnamesiska också? Jag måste komma o hälsa på dig! Stanna länge! Har du d bra förresten??? Ska kolla in din blogg. Stor kram!

9:56 AM, May 15, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Har du tips på några bra dumplings-ställen i Stockholm? Med vegetariska dumplings:-)

Trevlig blogg förresten, är sporadisk besökare.

10:16 AM, May 15, 2007  
Blogger CECILIA said...

De vietnamesiska är helt fanastiska, för att inte tala om de japanska... Kram, vi hörs!!!

2:35 PM, May 15, 2007  
Blogger Anne said...

Nä, vad synd. Äh, jag får jobba vidare med att göra egna dumplings helt enkelt, har testat både stektångade gyozas med kyckling och vattenkastanjer, och friterade wontons med en väldigt icke-asiatisk fyllning, så jag börjar få in snitsen. Lite. :)

5:57 PM, May 15, 2007  
Anonymous Anonymous said...

OK, bra att veta att man inte ska lura iväg sin lunch crew dit. Ni har inte råkat radera telefonnummer, va? Jag hör av mig innan lördag iaf, ska bli kul. Förresten, på söndag reser jag till stället alla äkta dianyingren:s längtar till så här års. Förutom dianying så vankas det nems och roleaux de printemps hos khmererna runt hörnet från hotellet, min typ av snabbmat.

P.S. jag är The Catcher in the Rye.

7:55 PM, May 15, 2007  
Blogger Space babe said...

eva: Alltså, dumlings i parti och minut har du på Delux, Stora Nygatan 1. Sen har nog många sushiställen gyoza, det japanska sättet att säga "jiaozi" ;-)
Resstaurang Kejsaren vid Hötorget har säkert också.

Dragon House hade stora, men ganska goda dumplings. Jag gillar mina munsbitsstora, egentligen.

Wonton-soppa hade de flesta kinakrogar på min tid, men nu var det länge sen jag var inne i en vanlig kinakrog.

För övrigt så vill jag ju inte förstöra allt för de stackarna, ge dem en chans. Kanske blir de bara bättre och bättre.

Dinyingren: ÅÅÅ, jag e sååå avis. Kan du inte frysa ner några take-aways i hotellfrysen och ta med hem till mig...

8:28 PM, May 15, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Har du petat mig från bloggrullen? Precis när jag hade fått tillbaka skrivklådan igen. ;)

Det har hänt lite grejer.

5:01 PM, May 21, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Kul, ska testa Delux vid tillfälle!
Har förresten hört att Hakkamui ska ha bra dumplings.
Apropå goyza så åt jag smarriga sådana på Kokyo på Sveavägen. Väldigt bra mat där över huvud taget:-)

12:44 PM, May 23, 2007  
Blogger Unknown said...

bästa lunchstället i stan utan någon som helst konkurrens!

11:27 AM, March 26, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se