November 14, 2005

Kommentarer och mat

Nu är det fritt fram att lämna anonyma kommentarer på Mathimlen.

Igår lagade jag en kinesisk middag innehållande följande rätter:
Soppa:
- Kinesisk lufttorkad skinka med vintermelon och torkad bambu - lyckad buljong, men vintermelonen fick koka lite för länge. Den var dessutom lite besk, kanske är säsongen egentligen över.

Kalla:
- strimlad tång med(cu4=uttalas "tso") dvs kinesisk risvinäger och vitlök och sesamolja - lite för blaskig, borde låtit tången rinna av lite.
- färsk koriander med cu och sesamolja - skulle haft torkad tofu i, men glömde köpa.
- kokt strimlad blekselleri och kokta jordnötter smaksatt med salt och sesamolja - för osalt, kanske för lite sesamolja också

Varma:
- Rödkokt fläsk - konstigt nog lite smaklös och jag borde tagit bort lite av flottet på ytan
- Stekt buddhahand 佛手, en kinesisk grönsak som till formen liknar knäppta händer - för mkt olja och ngt för överstekt
- sötsur lotusrot - för mkt cu och för låg värme på spisen

Så allt som allt var det en rätt alldaglig middag som inte gjorde mig någon heder. Men sällskapet var trevligt, förutom smockan som hängde i luften mellan Martin och mig. Stackars våra gäster. Martin var dessutom vresig mot Alice när han var sur på mig för att jag skulle åka till stan. Nästa gång kanske jag borde avboka gästerna när stämningen är som den är.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se