December 21, 2005

Hemspråk = modersmål

Kommentaren från mz om hemspråk gav mig panik. Tänk om lillan inte ens får modersmålsundervisning i grundskolan? Jag som behöver allt stöd jag kan få för att hon ska få passiv tvåspråkighet. Så nu ska jag röra om lite i grytan och få de i kommunen att förstå vem de har att göra med. Ska ta kontakt med Skolverket också. Ska det verkligen få vara så olika praxis i kommunerna? I Huddinge kommun behöver barnet bara ha en vårdnadshavare som har ett annat modersmål för att få undervisning. Maken tar det lugnt som vanligt. Det är väl för att det inte är han som får hålla på och kämpa med att konstruera meningar på kinesiska för att vårt barn ska berikas med ett till språk. Samtidigt så säger han åt mig: "Slarva inte!" när jag säger nåt på svenska istället.

Andra bloggar om: , ,

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oj, var inte meningen att skapa panik. Kanske funkar annorlunda nu än när jag gick i plugget. Förresten - fick inte maken läsa engelska som hemspråk bara för att de hade bott i USA några år? Men det är ju helt rätt att ta reda på vad det är som gäller, så slipper ni ev. otrevliga överraskningar.

Vill också passa på och säga att jag tycker att det är väldigt strongt av dig att lära lillan kinesiska, kan inte vara helt lätt. You go girl! :-)

6:41 PM, December 21, 2005  
Anonymous Anonymous said...

För att bloggar.se ska kunna få tag i dina länkar måste du ställa om så att ditt flöde inte bara innehåller början på dina inlägg. Settings, Site Feed, Descriptions, Full.

8:58 PM, December 21, 2005  
Blogger Ilva said...

Jag har tre barn som ar tvasprakiga, en ar bra pa svenska o de andra forstar bra men talar samre fast den yngsta ar tre o dar ar det ju svart att saga hur det gar. Jag vet hur jobbigt det ar att vara konsekvent men man kan ju inte gora mer an att forsoka. Jag vet att svenskan blir lidande for jag tycker att det ar ratt att italienskan dominerar, vi bor ju har anda, men tycker nog att det viktigaste ar att de kan FORSTA svenska for da blir de ju inte sa isolerade och om man fostar sa blir det forhoppningsvis lattare att komma igang att prata! Jag svamlar, nu gar jag o lagger mig!

9:04 PM, December 21, 2005  
Blogger Space babe said...

mz: Det är inte ditt fel, utan ditt bra att jag redan nu tar reda på vad som gäller.

Anonymous: Jag fattar inte. SharpReader visar ju hela mina inlägg. Vem är du?

ilva: Passiv tvåspråkighet (förstår, men talar inte) har varit precis min ambition, men tänk om det inte räcker för att få modersmålsundervisning??? Ett krav är att barnet ska ha "grundläggande kunskaper". Det kan man ju tolka hur man vill.

8:11 AM, December 22, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Forst tyckte jag att det var jattesvart att fostra tvasprakigheten, sen plotsligt gick det sa himla latt och Luca var verkligen flytande pa bade franska och svenska (och forstod italienska). Nu helt plotsligt, nar han ar fem och bara bryr sig om vad kompisarna sager och tycker har franskan tagit ett monstersteg framat. Och nu, nar jag inte ar dar och bombar honom med svenska hela tiden, kan han knappt saga tva ord pa telefon utan att blanda in franskan. Jag skulle do av besvikelse om han tappar svenskan. Fortsatt, kampa, hota kommunen, kop bara filmer pa kinesiska, skicka ungen till Kina pa somrarna, vad som helst. Det ar superviktigt.

3:41 AM, December 23, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Tack för länken, nu hittade jag rätt! Jo, här har de också rätt till hemspråk om de har en förälder med annat språk, MEN problemet är att det måste finnas ett visst antal barn på den förskolan/skolan OCH finnas språklärare att tillgå. Detta gör att ingen av mina tre tjejer har lyckats få hemspråk. Det innebär också att min son som inte heller skulle få hemspråk i önskat språk, nu i alla fall skulle få det i Engelska, men hemspråksläraren kom dit i höstas och presenterade sig för barnen, sen har vi inte sett röken av henne... Hmpf... Lycka till i alla fall! Kram!

12:40 PM, February 01, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se