December 21, 2005

Hemspråk och barnskrik

Igår fick jag den briljanta idén att börja blogga på kinesiska. Skulle säkert vara jättebra för min egen språkutveckling på modersmålet. Men så kom jag att tänka på hur lite tid jag redan nu har och hur mkt av den jag redan nu lägger ner på Mathimlen.

På tal om modersmål. Kollegan Sara R tipsade om att man kan få hemspråksstöd till sitt dagisbarn. Jag sökte. Det visar sig vara något helt annat än hemspråksundervisning. I alla fall i vår borgerligt styrda kommun. Ungen ska ha TVÅ föräldrar som snackar hemspråk och vara dålig på svenska, då ska hemspråksläraren liksom vara nån som översätter åt ungen i en timme i veckan. Hm.

Hänt i natt: lillan skriker: JAG VILL INTE! JAG VILL INTE! Jag springer till barnkammaren, vill trösta henne, tänker att hon drömmer mardröm om nåt fruktansvärt monster eller jätteinsekt som jag själv brukar vakna skrikande från. Anländer lagom för att höra henne skrika: JAG VILL INTE ... leka Mac. Vilket betyder ”jag vill inte leka med Max.” Max är en lite blond pojke som älskat vår dotter från första stund. Han vill alltid ta på henne, kramas och pussas. Och det vill tydligen inte hon. Jag förstår det, så många som vill krama och pussa henne hela tiden.

Andra bloggar om: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Smart strategi - varför maximera chanserna för henne att kunna så pass bra kinesiska när hon börjar i skolan att hon är berättigad till hemspråk? (För visst är det väl så att man bara får hemspråksundervisning om man redan kan språket - så var det i alla fall när jag gick i skolan.) Två flugor i en smäll - de slipper kostnaden för språkstöd nu och för hemspråk sen.

Eller är det kanske bara jag som är cynisk? :-)

12:25 PM, December 21, 2005  
Blogger Malin said...

Tycker att det verkar fånigt att inte få hemspråksundervisning...

12:59 PM, December 21, 2005  
Blogger ...grönvita sidan upp! said...

Hjälp, jag har inte bara bidragit till att skapa ett bloggmonster, utan två?!

Hang in there, tjejen. Är ni inte i stan nån gång på ledig tid?

1:37 AM, December 22, 2005  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se