January 13, 2006

Tack gode gud - jag är en bitch!

Bevisas av två saker:

1. Tog med Sanna till Formosa, beställde à la carte min favorit Tofu Homestyle och den kom in som visserligen friterade, men tunna svampiga bitar tidigare fryst tofu som blivit halvsur nånstans på vägen. Sa till servitrisen. Hon snackade med kocken och jag behövde bara betala halva priset, dvs 55 kr.

2. Hur jag hanterade en sexistisk kommentar från en teknisk support-person igår. Se mejlväxling nedan:

Mitt mejl till teknikchefen:
Händelsen inträffade igår torsdag 12/1 vid 10-tiden: Jag satte mig vid S:s plats och märkte att musens scroll inte fungerade. Ringde tekniksupport. En Pontus svarade. När han dök upp undersökte han musen och förklarade att han skulle försöka få tag på en annan mus. Jag tipsade honom om att jag tidigare fått ny mus från dataavdelningen en våning ner. Han sa att då kunde ju jag hämta en, sen skulle han installera den åt mig.

Jag fann att hans servicekänsla lämnade övrigt att önska (han sa ju först att han skulle ordna en), men sa ingenting, utan hämtade musen själv. När jag kom upp efter en stund ringde jag igen och han kom förbi och installerade musen.

När han hade gått märkte jag att tangentbordet slutat fungera. Så jag ringde honom en 3:e gång. Denna gång svarade han med: ”Ja, det är musen?” I bakgrunden kunde jag höra en manlig kollega till honom fnissa.

Överrumplad mumlade jag fram mitt ärende, till vilket han svarade nåt i stil med: ”Jaså, har tangentbordet slutat fungera…?”

Då sa jag ifrån att jag inte gillade hans ton och att det mycket väl kunde hända att jag anmälde honom för sexuella trakasserier (det var det första ord som dök upp i huvudet, annars är väl sexism mer tillämpbar).

”Skämtar du? Jag skojar ju bara…”sa han märkbart nervös.
”Nej, och jag tycker inte det är roligt” svarade jag. ”Du är support, du ska supporta!”

Han dök upp i alla fall, för tredje gången. Vi var rätt sammanbitna båda två. När han åtgärdat felet så sa han:”Förresten ska du inte ringa mig för såna ärenden, utan datasupporten. Jag är faktiskt systemingenjör!”

Jag har tänkt lite mer på det här och jag är väldigt upprörd. Ska man inte kunde be om datorhjälp utan risk för att supporten ska göra narr av en? Dels genom sexistiska kommentarer, dels det allmänt absurda i att skoja om en användare/kund. Om jag var bra på datorer skulle datasupporten inte behöva finnas. Sen det där att jag skulle ha ringt datasupporten istället – varför sa han det i så fall inte redan första gången jag ringde, så hade jag sluppit ha med honom att göra?

Kanske kan det här ge upphov till en etisk diskussion som tycks behövas.

Teknikchefens svar:
Otroligt allvarligt. Jag vet vem personen är. (vikarie för en pappaledig)

Tar enskilt samtal med honom omedelbart samt tar upp frågan i gruppen på nästa avdelningsmöte. Kommer att hålla Utvecklingsamtal med samtliga på Jouren under nästnästa vecka och har då en punkt som absolut kommer att åka högre upp på dagordningen; servicekänsla och just sexism.

Efterord:
Teknikchefen har tagit ett snack med killen under dagen. Jag vet inte vad de kommer fram till, men helt utan konsekvenser blev det i alla fall inte för honom att säga sådär till mig.

Andra bloggar om: , ,

21 Comments:

Blogger deeped said...

Antingen är jag dum eller så förstår jag inte... vad var det som var sexistiskt? Jag säger inte att du har fel utan jag känner bara att jag inte förstod var i "ja det är musen?" som det fanns...

3:05 PM, January 13, 2006  
Blogger Space babe said...

Du kanske helt enkelt missat att "mus" också är slangord för fitta.

5:46 PM, January 13, 2006  
Blogger Space babe said...

En annan förklaring som maken föreslår när han ser toppillustrationen till din blogg är att du själv är sexist.

5:53 PM, January 13, 2006  
Blogger deeped said...

Eh... nu var det så att jag inte förstod - inte kritiserade...
Sexist? Nä, däremot rätt fundersam över att alla män lätt ramlar på som sexister medan kvinnor kommer undan med vad som helst.

10:40 PM, January 14, 2006  
Blogger deeped said...

och för övrigt vet jag mycket väl att "mus" kan vara slang för kvinnligt könsorgan...

10:41 PM, January 14, 2006  
Blogger louisep said...

Jag fattar ingenting. För att d|e, och någon annan stackars sate eventuellt, inte fattar vad det var som var sexistiskt, verkar du tycka att det är helt ok att sätta sig på dem och kalla dem sexistiska och vara otrevlig.

Det är väl bara att förklara för de dumma (inklusive mig).

11:31 PM, January 14, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jag sällar mig också till de som inte förstår det sexistiska i det som du beskriver.

Möjligt att tonfall och annat hade gett mig en annan bild, men av det som du skriver här kan jag inte utläsa något sexistiskt.



Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

11:48 PM, January 14, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Taggarna utåt brukar aldrig sluta bra.

"En annan förklaring som maken föreslår när han ser toppillustrationen till din blogg är att du själv är sexist."

Och du kallar supportkillen sexistisk? Det är ju med samma logik lika mycket ditt fel eftersom du själv kallade musen för just mus och inte pekdon eller något annat inte så direkt anspelande på könsorgan...

Om det här i kommentarerna finns så många som undrar över det sexistiska i kommentaren så är det inte konstigt om supportkillen också är förvånad över det och det tillrättavisande han eventuellt fick. Hade det inte räckt med att du klarlade din ståndpunkt och så var det inget mer med det?

12:05 AM, January 15, 2006  
Blogger Amber said...

Vilka märkliga kommentarer. Det kanske är Space babes fel att hon blev otrevligt behandlad...
Det var väl inget fel i att fråga om det var musen ("är det tangentbordet" KUNDE han ha frågat om det gällt det, men förmodligen ville han ha litet roligt, vilket är begripligt, men klantigt i det här fallet), men fnisset i bakgrunden tyder ju på att han gjort något mer av det där han satt - en min t ex. Och då blir det ju rätt jobbigt som kund att bli fnissad åt. Det är inget vidare proffsigt sätt.
F ö är det chefens ansvar att ta tag i sådana här problem - det var helt rätt att du vände dig till honom när det inte gick att tala med personen i fråga. Du försökte och det gick inte fram. Det är inte längre din sak.
Motsvarande skulle kunna vara att man fick support på spel och en kille får fel på joysticken, ringer upp, en ung tjej svarar också andra gången han ringer upp (han kan verkligen INGET om detta) och frågar "är det joysticken" och så hör man hur hennes kollega fnittrar i bakgrunden. Med skillnaden att killar inte så ofta råkar ut för sådant, så han hinner inte ens vänta sig det och kanske då har lättare att inte ta åt sig. Kanske.

12:03 PM, January 15, 2006  
Blogger deeped said...

AMber. Är du läskunnig? Jag frågade efter ungefär det som du förklarade - men fick till svar ungefär "du är dum i huvudet och sexist" från space babe.

12:22 PM, January 15, 2006  
Blogger Space babe said...

Deep Ed, jag är uppriktigt ledsen om jag lät väldigt elak. Jag trodde att jag lät lite småelak och mycket saklig. Ett problem med bloggar, mejl och sms är väl just frånvaron av tonfall. Det är kanske därför också som många haft svårt att förstå min upprördhet över att någon svarar i telefon: "Ja, det är musen?"

Jag tror att när det gäller förolämpningar så är det ganska svårt för andra än den förolämpade att känna igen den degraderande känslan.

Alldeles frånsett det så kanske alla dessa människor som kommenterat tycker att det är en normal sak att säga när man svarar i telefon, men på min arbetsplats är det inte det, och det är jag mycket glad för.

Tydligen hade inte teknikchefen svårt för att utläsa det sexistiska heller.

Angående orden fitta och kuk: Jag tycker att fitta är ett väldigt vackert ord. Särskilt i sin ursprungliga betydelse blir den en mycket passande metafor för kvinnligt könsorgan. Sen är det beklagligt att det används i många dåliga sammahang, men ordet i sig är fint.

Kuk är ett kraftfullt ord som jag också gillar. Penis tycker jag låter impotent och snopp är barnspråk.

6:40 PM, January 15, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Oavsett den sexistiska vinkeln så kan man inte ha supportfolk som gör narr av användarna (så att de hör det). Djävla idiot, borde jobba på en PC-fabrik, inte någonstans där han måste interfejsa med folk.

Vad beträffar musen så finns det nog arbetsplatser där man utan vidare kan komma undan med sådant. Dit hör dock inte Spejsbejbs jobb, där det vimlar av välutbildade vänstertjejer. Att ens antyda ett slipprigt skämt inför någon man inte känner väl på ett sådant ställe är som att sticka snorren i en bikupa.

Horsey spike

9:36 PM, January 15, 2006  
Blogger Amber said...

deeped:
Varför så otrevlig? Jag har inte förklarat något speciellt för dig, men nu inser jag att det tycks vara du som behövde det. Suck.

10:41 PM, January 15, 2006  
Blogger deeped said...

Well Amber. Mitt första inlägg var en ödmjuk förfrågan om klarläggande. Jag blev bemött av såväl spott och anklagelser om sexism. Sedan anser du dig nödgad att fortsätta denna lätt inbilska enögda misshandel. Vem fan var otrevlig från första början?

1:16 AM, January 16, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Eh... vilken skrackdebatt som blossat upp har da! Det fattar val vem som helst att det ar tonfall och fniss, undermeningar och antydningar som ar de varsta trakasserierna for de ar sa svara att bevisa. Skitbra att du sa ifran. Go!

7:01 AM, January 16, 2006  
Blogger deeped said...

Rosita. DEt var just det jag frågade efter - jag saknade sådana saker i space babes text.

12:11 PM, January 16, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Sila mygg och svälja kameler. Stackars kvinna!

10:58 AM, January 18, 2006  
Blogger Miss Gillette said...

Har blivit ombedd att kommentera, så då så.
Själv skulle jag antagligen inte ha brytt mig om den kommentaren, eller möjligen ha skrattat åt det stackars puckot som tydligen trodde sig vara rolig. Detta med reservation för vad andra sagt: att det är svårt att relatera situationen som helhet med allt det som knappast låter sig fångas i ord.
Emellertid: jag resonerar som så att om jag skulle haka upp mig på alla grodor som alla klantskallar mer eller mindre välvilligt -- för det mesta handlar det ju faktiskt om nån som försöker skämta, och när DET är intentionen så vill jag hellre ta fasta på den än att gå in för att bli förolämpad -- så skulle det gå åt alldeles för mycket dyrbar tid och kraft. Jag tar ju ändå inte åt mig för det mesta, så den som försöker vara tarvlig skjuter liksom förbi målet.

10:59 AM, January 18, 2006  
Blogger ... said...

Men om SUPPORTKILLEN säger; "Ja, det är musen"

HUR kan det bli sexistiskt mot ngn annan, när han presenterar sig som Musen?

Snacka om att göra en hel hönsfarm av en fjäder!

6:27 PM, March 31, 2007  
Anonymous Korven said...

Knowing your rights is NOT being a bitch.

Bra at tdet finns folk som du! :O RÄTT SKA VA RÄTT!!

9:28 PM, April 29, 2009  
Blogger Space babe said...

Tack för ditt stöd, Korven. Det här blev en väldigt inflammerad debatt som ledde till mycket personlig bedrövelse.

Sen har jag märkt att det kan sägas både det ena och det andra av folk som anser sig vara osexistiska.

11:04 AM, April 30, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se