March 29, 2006

Good Night, and Good Luck (plus fastfood)

Såg den ikväll, den var jättebra! Om jag hade sett den hemma i soffan vete fan om jag orkat hänga med i alla turerna i början, innan man kommer in i snacket.

Jag fick tillbaka tron på ordet, att ordet faktiskt kan spela så stor roll. Ed Murrows uttalanden i sina tv-program (om de nu var till punkt och pricka autentiskt återgivna) var så oerhört välformulerade. Som Tommy sa: Så oanstastliga, men ändå så skarpa. Så radikala ståndpunkter, men samtidigt så okontroversiella.

Han försvarade yttrandefriheten. Kanske är det en ganska lätt ståndpunkt att propagera för. I alla fall i rättssamhällen. Samtidigt var ju filmen en rak kick i magen på Bush-administrationen.

Fick tillbaka en tro på journalistiken. Och på politisk film. Hurra för George Clooney, som verkar vara en bra man (han och Steven Soderberghs serie Unscripted är ju också strålande), fast jag tidigare har avfärdat honom som en fånig såpaskådis som det uppstått tröttsamt åh-han-e-så-snygg-buzz kring. Tycker nämligen att Russel Crowe är tusen gånger snyggare. Fast Clooney var väldigt bra i O Brother, Where Art Thou.

Innan vi skildes åt bestämde Tommy och jag att inleda ett projekt för att på vårt vis påverka valet 2006. Det ska bli jättekul och framför allt känns det meningsfullt. Hoppas vi orkar genomföra det.

Så, nej, det blev ingen debatt på Kulturhuset för mig ikväll. Jag tror jag vet ungefär vad alla medverkande tyckte.

Vill gå mycket mer på bio.

Åt en äcklig Calamares i pitabröd på Grekisk fastfood vid Medborgarplatsen. Brukar käka deras souvlaki som är helt ok, men som inte kan mäta sig med den som jag åt i Amsterdam i stadsdelen Jordaan på nån Liliestraat. Den souvlakin var liksom så himla mör och brödet nybakat eller värmt på oljat stekbord så att den var väldoftande och med antydan till krispig fettporighet på ytan.

Många beställer falafel på Grekisk fastfood. Kanske värt att prova.

Beklagade för Tommy avsaknaden av bra snacksutbud i Sverige. Hade vi varit i Kina hade vi efter bion kunnat gå till nåt matstånd eller litet hak och okynnesätit lite ångkokta vetebullar med fläsk, eller skaldjur/snäckor av myriader slag, eller ett spett med grillad vaktel eller friterat bröd, stinkande tofu eller vad som helst. Nudlar kanske. Glas-, ris- eller vete-.

Varför kräver inte folk att det ska finnas annat att få ner ölen med på krogen än jordnötter och chilinötter?

Tommy hade ett bra förslag: låt alla asylsökande sälja mat i stånd under tiden som deras ärende behandlas. Jag är helt för. Otroligt för.

Jag grämer mig fortfarande över att jag tappat numret till den senegalesiska maten. Men jag har hittat mitt gamla SIM-kort nu, så bara jag får tag i en icke-operatörslåst mobil ska jag se om inte jag fört in numret där.

Undrar om det finns någon krog med senegalesisk mat i Stockholm?

Andra bloggar om: , ,

3 Comments:

Blogger Morelli said...

jag vill också vara med i ert "påveka valet projekt"..
Mitt eget påverka valet projekt i min blogg med rubriken "Valet 2006" har inte den politiska genomslagskraft som jag hade önskat...jag trodde tv 4 & SVTs tevesoffor och ledarsidorna skulle börja ringa mig direkt...

9:54 AM, March 30, 2006  
Blogger Xtian said...

Vi saknar oxå små snabbmatsställen som man kan ta en liten bit mat på närman är lite småsugen.... Vi får föra kampen vidare... Och vi föredrar souvlakin framför falafeln på Grekisk FastFood. Men smaken är ju olika..

9:18 AM, March 31, 2006  
Blogger Xtian said...

Space babe: tack själv för kommentar. Ang. röra av Aubergine: jag googlade på "aubergineröra" och fick en massa svar. Men den jag tänker på som är jättejättegod är mellanöstern-röran babaganouh/babaganousch. Vet ej hur den uttalas eller stavas. Men den är god som attan. Jag köper den i Hötorgshallen(prisvärt) hos olika handlare eller hos Beirut Cafés nya Deli i Östermalmshallen(dyrare). Testa den. Eller Googla... Om du hittar rätt, meddela gärna (fastfoodlovers@hotmail.com)

Ha en bra dag och skön helg

10:12 AM, March 31, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se