July 30, 2006

Ångest med luft

Fattar inte vad det är med mig, men jag blir helt förstörd efter en stunds läsning av populära bloggar som nu t ex Therese Bohmans. Hon skriver bra, men jag blir ... hon är för tuff för mig. Men framför allt så intresserar hon mig inte. Tror jag.

Såhär är det nog. Jag är rädd för okända människor. Särskilt grupper av okända människor. När jag ser att många bloggare hyllar samma bloggare och hon dessutom framträder i sammanhang som Nöjesguiden och BLM-liknande saker, saker som jag har hemligen drömt om och suktat efter, men småningom försonat mig med att jag aldrig kommer komma in i, då skräms jag. Av det till synes ouppnåeliga.

Vi har alla våra Nöjesguider och BLM:ar.

Jag är ingen som gillar Kamalas bok. Nu var det iofs länge sen som jag läste den, men jag minns bara en kvävande känsla. Detta är vad jag tycker om. Ångest som ändå har luft i sig.

Handlar det bara om identifikation? Ålder? Livsstil? Inkomst? Bostadssituation? Grad av acceptans från etablerade kretsar?
Med möjlighet att sälja.

Uppdatering: Däremot gillar jag Sigges blogg, särskilt den om avundsjukan han känt mot Tomas Vinterberg.

15 Comments:

Blogger Hanna said...

Åh, tack, lycklig!
Jag har jobbat på Nöjesguiden. Alltså det knasiga är att alla som jobbar på Nöjesguiden är små konstiga nerdar. Egentligen. Och inte alls sådär balla. Fast jag förstår vad du menar. Jag hade aldrig riktigt samma ton... min malmönöjesguiden var snällare.

10:19 AM, July 31, 2006  
Blogger Amber said...

Jag begriper inte vad som skulle vara så tufft eller bra med Therese
Bohmans blogg. Hon skriver hyggligt, lite roligt ibladn, på pricken emellanåt... So what - det gör många. Du skriver t ex väldigt bra, särskilt när du berättar om dina upplevelser av mat och människor i vardagen, eller på resor för den delen. Lita på din egen röst, du har ju en! Den är det enda som kan föra dig framåt.

Sigges blogg är ny för mig - men oj, vad han skriver bra!! Där kan det kanske vara värt att vara lite avundsjuk, känner jag.

11:50 AM, July 31, 2006  
Blogger Hanna said...

Jag läser nästan aldrig Sigges blogg, jag tycker tyvärr att det blir för långt för bloggformatet, oftast. Det är bra, men för långt. Och kanske lite för snyggt... jag gillar när bloggen spretar. Men mkt intressant om avundsjukan.

1:16 PM, July 31, 2006  
Blogger Hanna said...

Och inser just, när jag funderade över vilka saker jag kan bli så hatiskt avundsjuk att jag dissar dem, att det säger väldigt mkt om vad man längtar efter, i livet. Nu blev jag helt deppo.

1:20 PM, July 31, 2006  
Blogger Amber said...

ondskan: Ah, jag gillar spretargumentet och tror jag förstår vad du menar med spretar. Det finns ett behag i att läsa sådana bloggar, håller med dig om det.

Men vad du menar med för snyggt vet jag inte - för välformulerat och för tätt innehållsmässigt, kanske?

3:36 PM, July 31, 2006  
Blogger rosa fluff said...

Det kanske inte alls är ouppnåligt. Mitt första intryck av dig var att du var en sån där lyckad tjej med koll. Och du har koll men du kanske inte riktigt känner dig så bra som du faktiskt är, jag tycker att du är bra. Ang. kamalas bok tyckte jag den var fantastisk första gången jag läste den -96. Kapitlet som heter "Lycka" är fortfarande väldigt bra.

4:30 PM, July 31, 2006  
Blogger Hanna said...

amber: ja, lite för välformulerat, lite för tätt, lite för filat, lite för smooth - lite som fotot på Sigge, lite softad lins, lite svår men snygg humanistgymnasist eller möjligen samhäll, jag hade tänkt skriva littvetstud, den typen som inte var svartrockare men snygg, men fastnar i att det på ngt sätt är ett gymnasieutseende för mig: de Gentlemenposerande. Jag är fullt medveten om att detta ligger i betraktarens, dvs mitt öga.

5:41 PM, July 31, 2006  
Anonymous Anonymous said...

å Mathimlen jag förstår PRECIS vad du menar. Jag lider av samma sjuka och kan samtidigt ha en obehaglig von oben-attityd. Nåt i stil med : "jag skulle också vilja/kunna vara med i de sammanhangen, men jag är egentligen mycket bättre och smartare än alla andra och det är bara en ren slump i kombination med lättja som gör att jag inte är det." Typ.

10:20 AM, August 01, 2006  
Blogger rosa fluff said...

Ja Sara. Det där känner man ju igen. Jag har helt enkelt inte halkat på något bananskal, i nåt sammanhang överhuvudtaget. Inte glidit på någon räkmacka heller.

10:35 AM, August 01, 2006  
Blogger Space babe said...

Hahaha, Sara och Rosa fluff, ni har just satt fingret på grejen både i detta inlägg och det föregående! Jag är avslöjad.

Rosa fluff: Jag ska kanske ge Kamalas bok en chans till.

Sigges blogg är inte så _himla_ välskriven, tycker jag. Jag är inte så mkt för det där drömska. Bara i rätt sammanhang och då lite grann.

2:51 PM, August 01, 2006  
Blogger Hanna said...

Det som f a stör mig med Sigges blogg, när jag funderat på saken, är att han saknar humor.

4:28 PM, August 01, 2006  
Blogger Hanna said...

Kamalas bok är inte en bok jag skulle läsa om, men jag tyckte om den när jag läste den. Kanske mest av trohet mot Inger Edelfeldt, dock. När jag var liten och upptäckte Missne och Robin och Juliane och jag var det fantastiskt.
Och så det här med bananskalen: ligger inte det där också ofta i betraktarens öga. Space babe, du läser ju själv här i kommentarerna att du uppfattades som "en sån där lyckad tjej". Vad får er att tro att Nöjesguiden/BLM-hypade bloggare, eller vilka det är som åsyftas med bananskalen, är annorlunda?

5:39 PM, August 01, 2006  
Blogger Space babe said...

Ondskan: Jag ska försöka ge akt på om jag märker tillstymmelsen till humor hos Sigge nån gång. Läser honom inte regelbundet, bara får ett ryck nån gång. Fast jag tycker att om man skriver bra så borde det tyda på någon sorts insikt, och har man insikt bör man ju ha humor.

"Vad får er att tro att Nöjesguiden/BLM-hypade bloggare, eller vilka det är som åsyftas med bananskalen, är annorlunda?"

Vad sägs om att vi aldrig har jobbat med, för eller träffat dem? Och heller inte fått några kommentarer av dem?

8:17 PM, August 01, 2006  
Blogger Hanna said...

Men alltså vad jag menar är ju... eeeeh.... låt dig inte intimideras!!! Du ger ett lika ballt intryck som de gör. Var vad jag menade. Dvs det är inte mer än så. Dvs gräset och grönare. Bananskalen lämnar vi därhän.

2:10 PM, August 02, 2006  
Blogger Space babe said...

Nä, de e mycket ballare än jag, jag lovar! Jag e skittöntig. :-)

3:36 PM, August 02, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se