April 18, 2007

Liten sak som gläder

Nånting som jag tänkt på de senaste dagarna gör mig väldigt glad. Har ni lagt märke till att man inte behöver skölja potatisen längre? Den man köper i affären alltså. Minns ni att det var lite debatt kring det för många år sen, att i ex Storbritannien köpte man sin potatis ren från jord och mull? Och att även i Sverige sköljer bönderna potatisen, sen rullas den i mull igen för att se "attraktiv" ut.

Jag gläder mig åt det faktum att vi konsumenter slipper ett extra moment när vi lagar mat och att transporterna bör ha blivit färre/lättare tack vare den borttagna, kosmetiska jordmängden. Länge leve förnuftet.

Labels: , ,

5 Comments:

Blogger Lagers tabberas said...

Så går det när poducenterna slaviskt lyder konsumenterna! Det är nämligen så att mullningen av potatis inte alls var till för utseendet utan för att den skulle hålla fukten inne i de där alldeles för varma butikslokalerna där den förvaras i jättelika pappalårar i väntan på att olk ska köpa med sig. Utan mullning torkar ytan och då blir den verkligen oattraktiv, men, men "kunden har alltid rätt". Potatis ska förvaras i kylskåpstemp för att må bra och naturligtvis mörkt annars hade potatisfrukten varit ett bär och vuxit under solen.

7:02 PM, April 18, 2007  
Blogger Space babe said...

Nä, nu skakar du grundvalarna för min världsbild. Jag trodde potatis skulle förvaras kyligt, men inte kylskåpskallt!? Har du verkligen belägg för det där?

Men jag tycker all potatis utan mull jag köpt har varit fin. Kanske äter vi så mkt potatis i detta land att den inte hinner torka, trots frånvaron av mull?

10:15 PM, April 18, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Jag kan inte låta bli att skölja ändå. hehe.
/L

7:25 AM, April 19, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Dan Berntsson är min potatisguru. Kylskåp=mörkt och kallt och därmed perfekt för potatis.

7:11 PM, April 19, 2007  
Blogger Space babe said...

Slutord om potatismullning och förvaring:

Jag har pratat med Sorunda grönsakshall. Enligt dem så är mullningen för fuktbevarandet endast en myt. Däremot ska potatisen förvaras i kyl, men om man har för kallt kan man vira tidningspapper runt för att isolera och uppnå optimala plus 2-3 grader.

2:11 PM, July 13, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se