November 29, 2006

Så. Har tränat för första gången på jag vet inte hur länge. Ett halvår kanske. Såg till på köpet en DN-skribent på samma jympapass. Tänk att etablerade kulturskribenter också måste jympa. Tanken tröstar.

Häromdagen åt jag på Akki igen. Det var bättre än jag mindes. Men snart måste jag prova Hattori Sushi Devil som det snackas om.

En sak undrar jag: Alla experter på sushi är överens om att man ska doppa fisken i sojan, men hur ska det gå till när man äter mer experimentell sushi som på Akki (och som jag förstår, även på Hattori)? Då ramlar ju all fiskrommen, hackade rödlöken, majonnäsklicken eller smörgåskrassen ner i sojan? Eller ska man helt sonika ta av fiskbiten och försöka doppa den i såsen med rätt sida upp och sen lägga tillbaks den på riskudden för att sedan avnjuta denna korrekt doppade sushibit?

En bön till högre makter: Snälla låt mig hitta den där skira grönblommiga sidenblusen som var så dyr även efter utförsäljningsrean på Champagne. Den har varit borta sedan resan till Malmö, så det börjar kännas hopplöst.

2 Comments:

Blogger Fluffgubben said...

Sushi är..... intressant, och om det skall ätas korrekt är det uppenbart att det är en hel vetenskap. Snälla spacebabe, invig mig i sushins dunkla mysterier!

//Norman

6:35 PM, November 30, 2006  
Blogger Anne said...

Gillar du Akki kommer du gilla Hattori Sushi Devil - det är nämligen samma kökschef. Eller rättare sagt, Peter var på Akki förut, men har nu öppnat eget, Hattori. Så hänger det ihop :)

Och jag är alls ingen expert, men jag brukar doppa lite försiktigt, så att godsakerna inte halkar av. Alltför mycket. :)

7:02 PM, December 01, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se