May 29, 2007

En matbloggares bekännelser

Skålen överst till vänster har innehållit gurkbitar, ni ser fortfarande lite hackade bitar vitlök flyta omkring. Skålen nederst till vänster innehåller den sås som ni också ser en klick av på den stora tallriken. Det enda som finns kvar av wokad spetskål är en liten grön flaga lite ovanför bildens mitt.

Ibland kan jag komma på mig själv med att tänka: Men är jag verkligen allvarlig? Sitter jag och tänker på mat igen? Sitter jag och surfar efter goda recept igen? Skriver jag en recension på en krog igen? När världen brinner osv.

Men jo. Jag är allvarlig. Mat är skitviktigt för mig. Och jag kan inte fatta att det finns folk för vilka fotboll eller balett är lika viktigt som mat är för mig. Men ibland kan jag dock känna mig som en fuskare, för det finns folk som tar maten och matbloggandet på större allvar än jag. Men jag är världens allvarligaste när det gäller att äta maten.

Jag älskar när jag har rester i kylen. Som idag. I söndags gjorde jag Lagers fantastiska kokta kyckling med underbar sås och stekte lite spetskål till (samma sak som jag gör med färsk vitkål, min favoritprimör: strimla, hetta upp olja och stek tills den är god, glöm ej salta). Då blev det lite strimlad kål kvar som jag nu stekte upp och hade till lite kyckling igen, dessutom hade jag lite gurkbitar i vinäger (banka på en gurka med ett knivskaft, skär i 1,5 cm tjocka bitar, ha i salt, sesamolja, vinäger (kinesisk eller rödvins-), hackad vitlök, socker) från i helgen, så det blev en strålande lunch.

Efter att ha blivit någorlunda mätt inser jag att jag borde fotat. Men nu har jag bestämt mig för att muta in en egen liten nisch inom matbloggeriet - nämligen att alltid fota halvätna måltider. Det har ni väl inte sett på matbloggar förr? Det passar mig som hand i handske, då jag aldrig kommer på tanken att fota innan jag ätit mig ohungrig. Till skillnad från vissa andra, då ra.

Ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte så mkt om hur maten ser ut. Visst, är den vackert upplagd kan jag uppskatta det. Men en aldrig så vacker uppläggning betyder noll om maten inte smakar gott. Snarare är det värre, förväntningarna byts i ännu större besvikelse när mat ser gott ut men inte är det. Undrar om det motsatta förhållandet funkar också - att mat som inte ser gott ut blir ännu godare om den är det.

Min värsta tanke är den att jag inte äter gott. T ex att jag fått allt om bakfoten när det gäller, säg, sparris. Att jag egentligen aldrig ätit god sparris. Egentligen. Men igår åt jag sparris för 15 kr knippet från ICA, som legat i kylen i minst fyra dagar. Jag åt den lätt kokt med smör och ett par droppar citron. Den var god. Men kanske kommer jag smaka en ännu godare sparris. Nån gång. Kanske i Tyskland. Eller Frankrike. Låt oss hoppas.

Labels: , ,

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag älskar när jag har rester i kylen.

Hrrrm, låt oss säga såhär: om det är rester av något du gillar så försvinner de blixtsnabbt ur kylen, men om det är något du inte gillar så blir de kvar för evigt. Så vad du menar är kanske egentligen: "Jag älskar att lämna kvar trista rester i kylen och slippa äta upp dem".

Hårt prövade Maken

2:58 PM, May 29, 2007  
Blogger Space babe said...

Nä.

Pilutta dig.

5:39 PM, May 29, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Oj, du vet att jag inte lagar god mat va? Men det kommer finnas vin att skölja ner med...

/L

11:47 PM, May 29, 2007  
Blogger Space babe said...

Du gör goda bakverk. Det gör inget. Jag dränker min hunger med vin.

6:50 PM, May 30, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Vad roligt att provade den thailändska kycklingen. Och när den blir rest, ofta bara buljongen kvar med ett rent ljufveligt fågelfett i så använder vi den med bara lite ris och nam prig pau. Så mycket smak i koncentration.

8:29 PM, May 30, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Banka på gurkan.
nytt tips för mig.
antager att det ger en saftigare rätt/konsisens.
Men snälla när Du skriver "sesamolja" vänligen ange om du avser neutal eller orientaliskt rostad.
I detta fall antager jag antt du avser rostad sesaolja
Örjan

9:16 PM, May 30, 2007  
Blogger Space babe said...

örjan: Jag känner inte till någon annan sesamolja än den orientaliska. Menar du att det finns sesamolja som inte smakar sesamolja?

När man bankar på gurkan får den lite ojämna kanter (faller ofta sönder i halvor när man skurit den i tjocka skivor) och på nåt sätt så är det godare. Kanske på samma sätt som handriven sallad är godare än knivskuren.

10:33 PM, May 30, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Orostad "neutral" sesamolja finns.

Kanske viktigare att receptskrivare med önskan om denna ingrediens definierar sin olja.

Jag kan tänka mig situationen-
Receptet anger 1 dl (neutral)sesamolja . Matlagaren använder 1 dl rostad olja.

Tänk Dig själv smakskillnaden (katastrofen)

Har ännu ej hunnit prova gurkan, men tror mig redan i föreväg att jag kommer att gilla den

10:00 PM, June 06, 2007  
Blogger Space babe said...

Hej Örjan, jag vill poängtera att jag är en matamatör med större intresse av att ÄTA maten än att laga den. Är ingen proffskock alltså och ger mig heller inte ut för att vara det. Skriver nästan aldrig recept, gör jag det är det ytterst sällan jag skriver ut mängd, tycker de flesta som är vana att laga mat är bra på att höfta och smaka sig fram.

När jag själv läser recept brukar jag också sällan följa dem slaviskt.

Jag visste inte att det fanns neutral sesamolja. Det tycks mig som en synnerligen onödig produkt. Det finns många fler luckor i min allmänbildning.

Hoppas gurkan blir god.

8:52 AM, June 07, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Förlåt om Du tog tidigare kommentar som kritik, det var absolut ej avsikten.

Nu har jag provat Din "bankade gurka"
Hade tillgängligt gammal kysklåpslagrad (rostad) sesamolja och nyinköpt chinkiangvinäger (Lisas påverkan)

Smakkommentar
Gott, Läskande, kryddigt, orientaliskt.

Du utmanar mitt smaksinne
Kan jag göra något likartat med svenska/europeiska ingredienser?
Jag hoppas det

Örjan

8:57 PM, June 07, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se